Ingyenes parkolás ügyfeleinknek Tovább

2015. augusztus
h k s c p s v
« jan    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Monthly Archives: augusztus 2015

Álmatlanság

insomnia3

Az alvás nélkül ébrenlét sem lenne. Mint ahogy a jin és jang, a fekete és fehér, a sötét és világos, úgy az alvás és ébrenlét is egészséges arányban kiegészülve magát az életet alkotja. Ha az egészséges egyensúly bármelyik irányba elmozdul az élet rövidüléséhez és minőségromlásához vezethet. Túlhajszolt 21. századi munkatempónk és az állandósuló elektromos rezgések körülöttünk az alvás minőségét ronthatják. Ez ma a lakosság nagy részénél sajnos probléma. Az ember életében az alvás az egész élettartam egyharmadát teszi ki. Az életkorral nemcsak az alvás időtartalma, de az alvás mélysége is csökken. A rövid éjszakai ébredések száma nő. Az inszomniák azaz az alvászavarok az összes alvással kapcsolatos probléma közel 70%-át teszik ki. Az álmatlanság, túlalvás, alvajárás ma mind kezelhető betegségek

Inszomnia okai:

-fizikai: különböző típusú testi betegségek,

-fiziológiai: több műszakos munka, időeltolódás,

-pszihológiai: stressz, pánikbetegség, depresszió,

-farmakológiai: számos gyógyszer, „élvezeti szerek”.

Az álmatlanság nem csupán éjszakai probléma, ugyanis már rövidtávon is szignifikáns mértékben rontja a nappali funkciókat, éberséget, reakciókészséget és az életminőséget és hosszú távon is súlyosan kihat az általános egészségre. Vizsgálatok igazolták, hogy az álmatlanságban szenvedő emberek reakcióideje hosszabb, egyensúlyérzékük, emlékezetük rosszabb, mint jól alvó társaiké és depresszió és szorongásos tünetek is gyakrabban jelentkeznek, romolhat a munkahelyi teljesítményük, ill. családi életük, kapcsolataik is. A szellemi-testi tünetek és következményeik miatt, az álmatlanság kezelendő betegség, sok emberben pedig nem is tudatosul, nem fordul orvoshoz, emiatt évekig nem is diagnosztizálják, és nem kezelik.

Az álmatlanság problémáinak elsődleges kezelése a megfelelő környezet és életvitel kialakítása. Kényelmes ágyban, kellemes környezetben aludjunk. Fontos a rendszeres, lehetőleg szabadban végzett testmozgás. (De a lefekvést megelőző 3-4 órában már mellőzni kell a megerőltető testmozgást). Elektroszmog források lekorlátozása (TV, számítógép, digitális zene). Hozzáteszem ez a legnehezebb feladat. Alakítsunk ki egy napi rutint (azonos időben feküdjünk le és keljünk fel). Célszerű kerülni lefekvés előtt kávé, alkohol, nehéz ételek fogyasztását és a dohányzást.

Gyógyszeres kezelés:

Macskagyökér, citromfű, komló tartalmú gyógyszerkészítmények vagy teák ajánlhatók alvászavarok és nyugtalanság enyhébb formáiban. A homeopátiában is van számos készítmény, amivel jól kezelhetők az alvászavarok.

Ha ezek már nem segítenek, mert komolyabb az insomnia foka, akkor orvoshoz kell fordulni, aki megállapítja a probléma milyenségét, fokát és megfelelő gyógyszert ír fel és az esetlegesen insomniát kiváltó pszichés betegséget (szorongás, depresszió) kezeli. Sok esetben az okot kell kezelni, ill. eliminálni. Az altatók az elmúlt 50 évben nagyon sokat fejlődtek. Az új típusú patikában vényre kapható altatók az eddigi tapasztalatok szerint már sokkal kevesebb mellékhatást okoznak, mint a korábbiak. Nem fejlődik ki velük szemben tolerancia, azaz nem csökken a hatásossága az altatónak egy azt régebb óta szedő egyénnél. Gyors elalvást és mély elalvást biztosít és nincs másnap bágyadság érzés(berepülő pilóták is használják), vizsgálatokból pedig kiderült, hogy az alvási szakaszok (REM nonREM)és azok mintázata hasonló lesz altató szedése esetén a normál altató nélküli alváséhoz. Hátrányuk viszont, hogy tartós alkalmazásukkor kialakulhat hozzászokás, függőség. Ha 7-14 nap alatt az insomnia nem javul a diagnózis felülvizsgálandó. Közvetlen elalvás előtt kell bevenni és felébredés után nem szabad még egy tablettát bevenni. Gyakran hosszan tartó, helytelen altató-használat tartja fenn az alvászavart. Krónikus altatószerszedés nyomán függőség alakulhat ki, ill. egy idő után már az adott szer nem hat, emiatt a beteg egyre növeli a „hatását vesztett” szer adagját.

Az alvás-ébrenlét váltakozása az egyik legalapvetőbb biológiai ritmus, amelynek legfőbb szabályozója a fény-sötétség váltakozása. Az agyban található tobozmirigy termeli a melatonint, amelynek szintje a napszakokkal változik. Ez a belső óránk. Amikor lemegy a nap emelkedik a melatonin szintje, amikor felkel a nap csökken. A melatonin termelés idősebb korban lecsökken és ez okozhatja az álmatlanságot. A melatonin tartalmú gyógyszerek és táplálék kiegészítők szedése kiknél ajánlható? Elsősorban akik repülővel időzónákat ugranak és jetlag szindrómában szenvednek, vagy akik több műszakban dolgoznak, és nappalaik és éjszakájuk összevegyül, illetve az imént említett okokból idősebb korban.

Az alváskutatók az alvás folyamán mérik a szem körüli izmok és a végtagok mozgását, a szívritmust, valamint a légzés mélységét. Az alvás kezdetén az izmok állapota még az éber állapothoz hasonló, a szívritmus és a légzésszám azonban már csökken. Az alvásnak ezt az időszakát gyors-szemmozgás-nélküli (Non-Rapid-Eye-Movement, NREM) fázisnak vagy lassú hullámú alvásnak (LHA) nevezik. Az NREM fázis alatt áll helyre a szervezet energiája és ilyenkor szabadulnak fel a növekedési hormonok. Az NREM-től jól elkülöníthető a REM (Rapid Eye Movement – gyors szemmozgás) fázis, aminek ez a fő jellegzetessége. A légzés szabálytalanabb, gyorsabb és kevésbé mély. A szemek gyors mozgást végeznek mindenféle irányban, a végtagok izmai átmenetileg képtelenek a mozgásra. Az álmok túlnyomó többsége a REM fázisban történik. A vizsgálatok szerint ekkor az agynak azok a területei aktívak, amelyek a tanulásban, a gondolkodásban, a dolgok megszervezésében vesznek részt. Az alvásnak megvannak a periódusai, melyek meghatározott mintázat szerint ismétlődnek. Egy alvási ciklus nagyjából 90-120 percig tart, ez alatt 4 NREM és 1 REM fázis különíthető el egymástól. Ilyen ciklusból egy éjszaka alatt négy-hat fordul elő. Az éjszaka előrehaladtával a mély NREM fázisok hossza csökken, a REM fázisok hossza növekszik. [forrás: Wikipedia]

Az álomnak fontos szerepe van az életünkben, egyfajta másik világunk, amiben mintha bármi megtörténhet, miközben azon az álmodó nem csodálkozik. Fontos ránk jellemző szimbólumokat hordoznak álmaink és ezen szimbólumok alakítják az egyénre jellemző álomtípusokat. A mai tudomány ezek jelentőségével még nem tud mit kezdeni, de személyes meggyőződésem, hogy jelentősége van, foglalkoznunk kell, sőt felidéznünk álmainkat, mert azok beszélnek hozzánk. Biztos vagyok benne, hogy a psziché gyógyításának fontos eszközeit rejtik álmaink.

 

WGM